Penglipurlara

02 April 2010

Kerja Dan Ethic...

Tamat sudah bulan mac untuk tahun 2010, bulan Mac untuk aku banyak berkisar tentang kerja, kerja, dan kerja… sebenarnya aku tidak suka sangat untuk membincangkan hal kerja diluar waktu bekerja. “What i got in the office I will leave it there”… prinsip kerja aku. Tetapi bulan Mac nie aku dihujani kerja yang amat banyak dan terpaksa berhadapan dengan manusia-manusia yang suka menolak KESALAHAN dan KESILAPAN mereka terhadap orang yang berpangkat rendah dari mereka. Perkara-perkara sebegini membuatkan aku menjadi jelik terhadap org atasan yang banyak ‘melakonkan’ adegan-adegan yang kononnya mereka rajin dan pandai. Aku tidak sangsi dengan kebolehan KAMU semua, tetapi mengapa jikalau kamu ingin merubah sesuatu kepada yang baru kamu tidak mahu mengakui kesilapan kamu yang lalu serta mengambil jalan penyelesaian bersama-sama tanpa menimbulkan konflik , bukan nya dengan mengatakan “ala borang NON-COMPLIANCE tu xde ape2, byk dh kes org sain boring tu”… Hey! all the shit out there… they sign because of your fault, because of your egoistic to admit your fault. Why dun you discuss this n use your creative thinking to solve this problem without need to ‘black and white’ salahkan orang………JALAN MUDAH.
Kerja Pertama…Aku kene buat clearance… Finance advisor advise lain, bile buat pulak xditerima oleh bahagian pemprosesan. Pastu Finance advisor leh cakap “mungkin silap advise kot… “ ko ckp buat ACCRUE, ok! Aku ade cakap transaction nie ade kaitan dgn …. Payable, aku suggest jek ok sbb aku bukan top student pun,korang buat deeeek jek. Sekarang baru sibuk nak buat treatment baru. Lantak korang la….”AUDIT! judge them”. Aku enjoy dgn kerja aku, walaupun byk kene buat, sort aper cost center aku punya transaction one by one from data that extract by finance…. F**K, berterabur. Thanks to Bini A.K.I ajar aku semua bende dari awal walaupun sebenarnya ko tak tau aper aper bende ko kene buat kan, aku BELAJAR dari KO. Aku rase elok ko jadi pensyarah la. Bulan April aku akan try siapkan semua bende… I WANT TO SOLVE THIS PROBLEM… untuk kepuasan!
Kerja Kedua…P**S…. (system name xlek bgtau). Nie satu lagi, dah 2 tahun tak siap-siap. Mende yang developer buat sepanjang 2 tahun nie??? Amik banyak sangat projek system dari company nie. TAMAK satu.
Meeting u all dah banyak sangat, orang yang handle pun dah bertukar2, kenapa baru sekarang setelah 2 tahun nak kene tanya balik ‘orang-orang’ lain. Yang lame-lame dulu dah mintak kot aper yang diorg nak, yang ko TAK PAHAM-PAHAM bahase n asyik NOT MATCHING- NOT MATCHING… that your problem s****d, Your decision to create the data structure n flow. Not other department, us or someone else that monitor this activities. BONGOK dua.
p/s: bayar mahal ok… services cam SAMPAH. Ko ingat orang xtau ko configure camner? THAT STILL SIMPLE jika dibandingkan dgn system-system lain yang ade kat muka bumi ini. Bayar mahal jangan lupa kene MATCH dengan Finance OK! Ahahahahahhah (sibuk nak match2 sangat)---yang xfaham, this about payment system (AMT- AUTO-MANUAL TRANSMISSION, BTOL X EJA?)
Kerja ketiga
Need to clear all the outstanding invoices until this April(target)…MANYAK SANGAT, bagi standardize balik prosedur. Bulan Mei aku harap akan nampak impak semua nie. Kak Sue n Kumisan, WE CAN DO IT. Bini A.K.I and Belang si Belangkas, I need your knowledge n experience to help me.
”APRIL I hope the blue is with you, no matter what… blue need to be rescued and shining again to give a smiles to MAY”

6 comments:

rizki abu said...

ko ni cite hal kete dlm blog. xcool langsung..
ko ingat tak kisah aniq?

Mo5 said...

okay, aku baru baca.
Better ko lock blog nih weyh.
So orang boleh access from invitation aje.

Kaki Cagu said...

XKISAH... aku xtaruh name sebenar (xmcm ANIQ, ahahahha)

Kaki Cagu said...
This comment has been removed by the author.
rizki abu said...

haha..bini AKI
u take it ini serius~~

Anonymous said...

wo wo wo...tetibe ade nama wa ni.
kaki cagu(bukan nama sebenar),
off google search.
senang.